Voorleeshond


Helpende Pootjes werkt samen met de organisatie Intermountain Therapy Animals, die als eerste in 1999 het R.E.A.D. programma heeft bedacht. Bij dit programma lezen kinderen voor aan speciale ‘voorleeshonden’ op scholen, bibliotheken en andere plaatsen waar gewerkt kan worden aan lees- en communicatievaardigheden (bijvoorbeeld aan vloeiend lezen en hardop lezen).

 

 

Kinderen die moeite hebben lezen, komen vaak in een negatieve spiraal terecht:

Negatieve ervaring met lezen (bijv. dyslexie of concentratieproblemen) –> minder gaan lezen –> achterstand opbouwen –> lezen steeds minder leuk vinden –> nog minder lezen en lezen vermijden–> nog meer achterstand

Niet alleen kinderen met lees- en communicatieproblemen, maar ook kinderen met gedragsproblemen hebben zeker baat bij dit programma!

De voorleeshond:

  • geeft géén oordeel;
  • geeft geen commentaar;
  • geeft onvoorwaardelijke liefde;
  • zorgt voor betere lees- en spreekvaardigheden;
  • laat het kind het leestempo bepalen;
  • vergroot ontspanning en kalmeert;
  • verlaagt bij het kind de bloeddruk;
  • motiveert het kind;
  • fungeert als buffer voor de handler die erbij is.

Dit alles maakt dat kinderen meer hun best doen, zelfvertrouwen krijgen, beter kunnen communiceren en hierdoor sociaal vaardiger worden. De aanwezigheid van de hond werkt als een katalysator.

Welke voordelen zijn er nog meer?

  • Attitude en motivatie naar lezen wordt vergroot door de aanwezigheid van een voorleeshond
  • Is een erg flexibel programma en kan breed ingezet worden;
  • Is het programma breed inzetbaar voor iedereen, ongeacht achtergrond en vaardigheden;
  • Naast de leesvaardigheden vergroot het kind nog veel meer andere vaardigheden:
    • Sociale vaardigheden
    • Concentratie
    • Inlevingsvermogen
    • Enzovoorts.

Een groot verschil met een remedial teacher of extra oefenen met lezen in de klas zónder hond, is dat de hond motiverend is. Het kind voelt zich dus niet bijzonder op een negatieve manier, omdat de nadruk ligt op het ‘slechter’ zijn in lezen dan de rest van de klas, maar het mag iets ‘leuks’ doen met de hond. Het vergroot dus de motavitie en vergroot het leesplezier, wat uiteindelijk een positieve spiraal opbrengt.


Heeft u interesse in dit programma, of wilt u vrijwilliger worden? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.